Saturday, April 18, 2009

Pesta Buku di PWTC - AZ

Assalamu'alaikum,

Sebagaimana dirancang hari ini saya dan keluarga telah pergi meramaikan lagi Pesta Buku Antarabangsa 2009 yang diadakan di PWTC Kuala Lumpur (http://klbookfair.com/index.php/).

Semenjak dari minggu lepas lagi, kami sekeluarga merancang untuk menghadiri pesta buku tersebut. Al-maklumlah, sememangnya kami semua memang suka buku! Kebetulan pula, minggu ini ialah 'minggu balik kampung' untuk Sakinah, juga, adik kepada Azah, Suzie dan suaminya ada datang ke rumah. Suaminya Wan ada aktiviti bersama rakan-rakannya, jadi dia tidak boleh turut serta ke pesta buku.

Pada pagi hari tadi, Husna menyertai kelas taekwando seperti biasa, iaitu dari jam 8.30 pagi sehingga 9.30 pagi. Oleh kerana dia telah pun mendapat tali pinggang hitam akhir tahun lepas, dia lebih banyak membantu melatih junior yang bertali pinggang putih, bukannya belajar teknik pukulan atau sepakan baru. Dia pulang dengan membawa sijil original dari Korea. Kakaknya Sakinah pun sudah tamat tali pinggang hitam tersebut 2 tahun lepas, dan sekarang adiknya pula,
abah dan mamanya amat berbangga sekali, alhamdulillah.

Kami bertolak dari rumah kira-kira jam 10.15am. Destinasi pertama ialah Putrajaya, mahu ambil adik Azah seorang lagi yang berkerja di situ, Seha. Selepas perbincangan ringkas, kami membuat keputusan untuk menaiki LRT untuk ke PWTC, bukannya memandu. Kereta di letakkan di Stadium Bukit Jalil, dengan bayaran hanya RM2 sahaja sekali masuk. Amat murah bagi kawasan Kuala Lumpur ni. Bayaran Star LRT dari Bukit Jalil ke PWTC pula ialah RM1.90 seorang, kami semua 6 orang, jadi jumlahnya RM11.40. Sudah amat lama kami sekeluarga, dan saya sendiri juga, tidak menaiki LRT atau mana-mana pengangkutan awam. Perjalanan kali agak 'adventurous' bagi kami :). Ketika menaiki LRT tersebut, memang boleh tengok betapa seronoknya kami, terutamanya Ruzana dan Husna.. ha ha ha.. kira macam tak pernah naik lagi lah sebelum ni.


Sampai di stesen PWTC kira-kira jam 12:10 tengah hari. Kami terus masuk ke bangunan PWTC menuju ke tempat pesta buku tersebut. Hmmm.. memang ramai sangat orang. Masuk adalah percuma. Nak masuk dewan tu pun dah sesak. Pintu yang sama digunakan untuk orang keluar dan masuk. Jadi redah saja lah. Saya sebenarnya tidak suka dengan keadaan kesesakan orang ramai sebegitu, tapi apa nak buat, tak boleh saya shoo shoo kan orang lain suruh mereka pulang dulu kan.


Kami berlegar-legar dikawasan itu, melihat-lihat buku yang maha banyak. Harganya amatlah murah. Barisan untuk bayar buku yang hendak dibeli juga amat panjang sekali. Saya mengintai-intai dari jauh buku-buku teknikal, engineering, elektronik, matematik.. tapi dari jauh saja, hmmm saya sudah cukup bahan bacaan, tak perlu cari yang lain dulu, saya memujuk diri sendiri di dalam hati.

Jam 1pm, ada majlis pelancaran buku baru tulisan Ain Maisarah. Secara jujurnya ini adalah kali pertama saya dengar namanya, tapi anak-anak saya telah pun habis membaca beberapa bukunya seperti "Aku mahu ke New York", "Aku mahu size S" dan "Aku mahu buli". Kira popular sangatlah orang ni rupanya.


Sakinah sedang menunggu-nunggu buku terbaru "Impiana 3" yang sepatutnya dilancarkan pada hari ini. Dewan tempat membuat pelancaran itu penuh. Kerusinya penuh, sehinggakan ramai yang duduk di atas lantai sahaja. Hmm.. pengalaman menarik bagi saya. Satu lagi yang menarik tentang Ain Maisara ini, dia juga melancarkan web page untuk sekolah maya Sek Sri Bangsar (untuk siri buku Buletin Sek Sri Bangsar). Ini ialah forum internet untuk pembaca-pembaca novel tulisan Ain Maisara yang mana mereka boleh berbincang tentang apa sahaja, malah boleh berinteraksi dengan watak-watak dalam Buletin Sek Sri Bangsar. Akan tetapi buku "Impaiana 3" itu belum lagi siap, baru 270 muka katanya. Tak mengapa, boleh tunggu.

Kami bertolak pulang dari Kuala Lumpur kira kira jam 3pm, selepas makan tengah hari di The Mall. 14 buah buku sudah dibeli, tetapi semua buku yang murah-murah saja :)

Begitulah sedikit cerita tentang pesta buku yang kami hadiri hari ini.

Salam sayang dari Putra Heights.

Wassalam,
::truemax dan keluarga

4 comments:

  1. baru aje terfikir nak pergi bila dengar iklan kat tv td .. hehe :)

    ReplyDelete
  2. Orangnya, ramai melaut. Mungkin kalau pergi weekdays lagi bagus. Keadaan yang lebih tenang dan teratur.
    17th - 26th April 2009.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Puan,

    Ribuan terima kasih kerana sudi meluangkan masa membawa anak-anak ke majlis pelancaran buku AinMaisarah semalam.

    Saya amat-amat-amat menghargainya!

    =D

    Salam Hormat,
    AinMaisarah
    www.ainmaisarah.com

    ReplyDelete
  4. Puan Ain Maisarah,

    Amat tidak disangka-sangka, penulis terkenal sudi menjenguk di blog kami ini. Terima kasih diucapkan.

    Novel-novel remaja 'tanpa cinta' ini memang sesuai untuk bacaan budak-budak. Teruskan menulis, semoga berjaya.. dunia ..dan akhirat juga.

    Wassalam.
    Truemax & keluarga.

    ReplyDelete