Saturday, May 2, 2009

Ke Sana dan Ke Sini - AZ

Assalamu'alaikum semua,

Alhamdulillah, masih saya berkesempatan untuk mencoretkan beberapa perenggan kisah pendek saya dan keluarga untuk hari-hari yang terkebelakang ini.

Hari Ahad minggu lepas, saya dan keluarga (kecuali Sakinah, kerana dia di asramanya) ke Ipoh. Kami menginap ni Hotel Sri Malaysia Ipoh, tempat yang sama Azah dikehendaki berkursus tentang satu sistem baru, Aplikasi Pencapaian Ko-Korikulum Sekolah-sekolah Teknik. Saya mengambil cuti 2 hari, iaitu pada Isnin dan Selasa, menjadi driver dan juga sura-hotel (lebih kurang macam suri-rumah, tapi kat hotel).

Tak banyak aktiviti yang saya lakukan di Ipoh, tapi sempatlah kami melawat dan makan malam di Dataran Ipoh yang agak terkenal dengan Char Kue Tiow/Kue Tiow Goreng nya, itu ialah pada malam hari Isnin. Terima kasih kepada kawan-kawan di plurk (www.plurk.com) yang memberikan cadangan untuk ke tempat itu.

Hari Selasa tengah hari, kursus itu sudah tamat, bertolak pulang ke Subang Jaya kira-kira jam 12.15 tengah hari, dan sampai di Shah Alam Sekeyen 27 kira kira jam 1430. Singgah untuk makan tengah hari dulu di Restoran PERKID di Seksyen 27 Shah Alam itu, sebelum terus balik ke rumah. Sampai di rumah, dengan perasaan yang amat penat, saya berehat dan tidur, bangun sekejap apabila waktu asar menjelam untuk solat asar dan sambung lagi tidurnya sehingga maghrib, membalas dendamlah kiranya tu.

Hari Rabu dan Khamis, adalah hari berkerja. Sakinah pulang ke rumah pada hari Khamisnya. Jumaat adalah hari pekerja, cuti. Kami mengambil keputusan untuk balik ke kampung Azah di Parit Pulai, Johor. Akibat perancangan dan perlaksanaan yang tidak begitu teratur, kami bertolak agak lewat, jam 1120. Jalannya (lebuhraya!) agak jem, bergerak dengan perlahan dari persimpangan merge dari KLIA-NILAI, saya mencuri-curi memotong sebelah kiri di beberapa tempat, juga qada' kan kelajuan apabila jalan sudah clear, selepas persimpangan Port Dickson. Al-maklumlah, sebab mahu dapat solat Jumaat di kampung Parit Pulai. Alhamdulilah sampai di Parit Pulai 1322, semasa Imam baru mula berkhutbah.

Di sini, untuk internetnya saya menggunakan Celcom 3G saya, akan tetapi hanyalah dengan connection GPRS sahaja. Ianya amatlah perlahan, agaknya seperti kura-kura yang patah kakinya. Setakat ini aktiviti utama di sini ialah main Badminton, petang semalam dan pagi ni sudah main dengan jayanya. Alhamdulillah.. semoga boleh sihat, dan turun berat badan juga. Alhamdulillah sekali lagi, kecederaan teruk di kaki saya dulu (yang mengabil masa 2 bulan untuk sembuh dan berjalan seperti biasa) sudah pulih sepenuhnya. Saya sekarang boleh beraktiviti seperti tidak pernah cedera pun sebelum ni. Betapa Maha Kuasa Allah s.w.t. dialah yang menyembuhkan, menghidupkan dan mematikan. Semoga kita semua dipermudahkan dalam segala urusan kita, dunia dan akhirat.

InsyaAllah, esok pagi akan bertolak pulang ke Subang Jaya.

Sekian, wassalam.

::truemax, di Parit Pulai, Johor.

1 comment:

  1. alhamdulillah ayah ili punya kaki da sembuh.
    k slamat b'aktiviti ye

    ReplyDelete