Sunday, May 24, 2009

Lawatan Ke UTM Skudai - AZ

Assalamu’alaikum, salam untuk semua pembaca.

Amatlah lama sekali saya tidak mecoretkan apa-apa di sini. Kesibukan dunia yang menjadi-jadi, itu lah salah satu sebab yang saya persalahkan dalam hal ini. Sekarang, Alhamdulillah, saya boleh meluangkan sedikit masa untuk Ohana kita ini.
Pada minggu lepas, saya begitu sibuk sekali.. hmm berapa kali nak ulang perkataan sibuk ni ya. Sibuk sibuk sokmo. Hari Isnin dan Selasa, saya ke Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai Johor, bersama dengan seorang rakan sekerja lagi. Saya cuma ‘pelakon tambahan’ sahaja dalam lawatan ini. Bertolak kira-kira jam 10am dari Sungai Besi, tiba di Skudai kira-kira jam 1.30pm, saya memandu.

Kami melawat ke Fakulti Pengajian Makanikal (FKM) dan Fakulti Kuliah Elektrikal (FKE). Sudah tentunya ia berkaitan dengan penggunaan Server Grid di pejabat saya. Jangan risau, saya tidak berhajat untuk mendetailkan perbincangan yang agak bosan itu di sini.

Perkara yang mengujakan saya dalam lawatan itu ialah betapa UTM ini ialah tempat pembuatan enjin buatan Malaysia yang pertama. Sekarang banyak lagi kajian-kajian diteruskan dalam bidang pembuatan enjin tersebut, termasuklah dalam pembuatan enjin helicopter. Oh, saya memang minat helicopter dengan sangat, jadi tentunya perkara ini amat mengujakan saya. Pada saat pertama masuk ke kawasan FKM tersebut, saya terus teruja dengan adanya 2 buah pesawat Skyhawk, ehsan dari TUDM. Pesawat yang ada itu termasuklah dengan enjin jet nya sekali. Kemudiannya, di dalam bangunan, saya ditunjukkan kepada ‘Wind Tunnel’, yang boleh menguji model-model kereta atau pesawat udara untuk kelajuan angin sehingga 80m/s. Oh saya amat teruja sekali.

Untuk UTM itu, saya ‘terpaksa’ memandu kereta turbo kesayangan saya, namanya ‘Qaswa’, sempena nama unta tunggangan Rasulullah s.a.w. Sebenarnya, Skudai ini adalah tempat yang paling jauh saya memandunya semenjak saya menukarkan enjinnya kepada enjin turbo 3 tahun yang lalu. Sepanjang perjalanan, Alhamdulillah, tiada masalah. Cuma dalam perjalanan pulang, Qaswa mengalami masalah aircond nya. Sesuatu dalam system aircond sudah tercabut atau pecah. Akan tetapi kami boleh meneruskan perjalanan, cuma terpaksa berpanas dan berbising, kerana terpaksa membuka tingkap kereta dalam perjalanan itu.

Nota:
- Sekarang, saya berada di kampong isteri saya, Parit Pulai, Muar. Ayahanda mertua agak tenat. Semoga Allah memberikan kita semua keselamatan dan kemudahan dalam menghadapi hidup kita dan mati kita.

Wassalam,
::truemax

2 comments:

  1. saya ada dengar UTM ada wind tunnel besar, tapi tak pernah visit plak. Kat UPM Serdang pon ada satu wind tunnel size sederhana. Dulu kat UIA ada wind tunnel kecik aje, tapi skarang dah ade wind tunnel besar jugak, dengarnya boleh masuk kereta sebijik.

    Anyway, takziah kepada keluarga Kak Azah semoga tabah selalu. Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan kepada kita dalam menempuhi hidup ini.

    ReplyDelete
  2. Takziah untuk keluarga Allahyarham dan alftihah untuk ruh Allahyarham. Semoga yang masih hidup tabah menghadapinya dan semoga ruh yang telah pergi dicucuri rahmat Ilahi dan ditempatkan bersama para salihin. Alfatihah

    ReplyDelete